Zdroj: pikisuperstar on Freepik
Digitálne zdravie mladých ľudí
Napísané dňa: 18. novembra 2024
Sociálne siete sa už stali bežnou súčasťou života mladých ľudí, najmä tínedžerov. Podľa psychológov a štatistík však spôsobujú krízu duševného zdravia. Odborná verejnosť na základe výskumov hovorí o potrebe obmedzení, resp. zákazu používania mobilných telefónov v školách. Ako digitálny svet ovplyvňuje mentálne zdravie mladých ľudí? Aké riziká v sebe nesie socio-digitálna realita a sociálne siete a ako predchádzať vzniku patológie? Ako nastaviť hranice používania digitálnych technológií pre deti? Čo môže urobiť rodič? Poradí vám školská psychologička Mgr. KATARÍNA JANKOVÁ.
Sociálne siete v posledných rokoch zaznamenávajú výrazný nárast popularity a zvyšuje sa aj ich vplyv na mladých ľudí, pričom prieskumy ukazujú, že tento trend bude pokračovať. Napriek tomu, že často oceňujeme ich výhody (možnosť zdieľania informácií, spojenie medzi priateľmi aj na diaľku, rýchlosť a flexibilita), sú zároveň veľkou výzvou nielen pre deti, ale aj pre rodičov.
Negatívny efekt, ktorý môžu mať sociálne siete na mladých ľudí môže byť veľmi široký a zahŕňa veľké množstvo oblastí. Kyberšikana, ohrozenie duševného zdravia, vznik závislostí, ale aj otázky ochrany súkromia sú len niektoré nástrahy, ktoré si často ani nepripúšťame.
Sociálne médiá veľmi výrazne formujú vnímanie vlastnej hodnoty tínedžerov, ovplyvňujú ich sociálne interakcie a celkové nazeranie na svet. Môžu tiež zapríčiňovať zmeny na mozgu, ktoré vedú k správaniu podobnému závislosti. Negatívne vplyvy sú o to výraznejšie, čím intenzívnejšie je využívanie sociálnych sietí. Nadužívanie technických zariadení môže tiež narušiť spánkový režim, znížiť rozsah pozornosti a navodiť pocity osamelosti a nedostatočnosti.
Čo teda môže urobiť rodič? Akým spôsobom svoje dieťa viesť k bezpečnému využívaniu sociálnych sietí? Prvým a nevyhnutným krokom je stanovenie si hraníc a zdravých návykov pri používaní akýchkoľvek technológií. Ak chcete podporiť pozitívnu sebakontrolu, stanovte jasné hranice kedy a kde možno zariadenia používať. Nezriedka najmä pred spaním z izieb svieti tlmené svetlo displeja, ktoré negatívne ovplyvňuje vylučovanie hormónu melatonínu zodpovedného za kvalitný spánok.
Čas strávený pred obrazovkou by nemal byť neobmedzený. Je potrebné s deťmi viesť diskusiu, ktorej výsledkom by malo byť stanovenie si presného času, kedy dieťa bude mať prístup k online obsahu. Snažme sa pochopiť potreby dieťaťa, no na druhej strane sa nebojme byť dostatočne dôrazní pri presadzovaní rodičovskej kontroly. K dispozícii sú rôzne nástroje na kontrolu množstva času a aj obsahu prehliadaných stránok. Stanovenie tohto limitu môže byť veľmi dôležité pri budovaní samoregulácie, zodpovednosti, aj zdravého a kritického využívania technológií v budúcnosti. Môže vám tiež pomôcť v prípade, ak mobilný telefón alebo tablet odvádza deti od ich povinností.
Motivujte deti k tomu, aby vyvážili čas strávený online rôznymi offline aktivitami ako je cvičenie, čítanie kníh, pobyt v prírode, hranie spoločenských hier. Najmä v začiatkoch to bude pravdepodobne náročné, nakoľko deti často nevedia zmysluplne tráviť voľný čas a mobil je iba vatou, ktorá im ho vypĺňa. Ak však ponúknete pre ne atraktívnu alternatívu, aj samé postupne začnú objavovať svoje možnosti.
Okrem času stráveného pri obrazovke je tiež potrebné diskutovať o kvalite obsahu, ktorý na týchto platformách nájdeme. Vzdelávacie videá alebo konštruktívne diskusie môžu byť prínosné pre život, avšak drvivá väčšina tínedžerov len bezducho a bezcieľne roluje sociálnymi sieťami a webovými stránkami. Používanie sociálnych sietí, najmä ak nie je kontrolované, môže veľmi rýchlo ovládnuť svet tínedžera. Vo svojom veku si ešte dokonale neuvedomujú rozdiel medzi reálnym svetom a virtuálnou realitou. Zo všetkých strán sú masírovaní obrázkami dokonalých ľudí, správami o úspechoch a príbehmi o perfektných vzťahoch bez konfliktov. Aby sa predišlo negatívnemu sociálnemu porovnávaniu, je dôležitejšie než kedykoľvek predtým, podporovať prostredie, v ktorom si deti budujú zdravé sebavedomie, ktoré je založené na hodnotách a nie povrchných mierach popularity. Mali by sa naučiť, že dôležitejšie ako obrázok na internete sú reálne dobré skutky, priateľstvá alebo úspechy. Je nevyhnutné, aby si uvedomili, že ich hodnota sa meria inými kritériami ako je počet označení „páči sa mi to“.
Sociálne platformy ponúkajú tínedžerom na jednej strane možnosť spájania sa s priateľmi, na druhej strane ich vystavujú rizikám ako je kyberšikana a nátlak zo strany rovesníkov. Výskumy ukazujú, že v USA až polovica mladých v online priestore zažila ponižovanie, nadávky, obdržala nevhodné fotografie alebo ich niekto vyžadoval od nich. Je možné, že napriek našej nevôli by čísla v našich zemepisných šírkach vyšli podobne. Mladý človek je vo svojej podstate veľmi zraniteľný, citlivo vníma seba a svoje nedostatky. Jeho veľkou túžbou je zapadnúť a byť súčasťou skupiny. To býva príčinou, prečo sa nechá vmanipulovať do nevhodných, nepríjemných, prípadne ponižujúcich situácií. Je potrebné tieto nebezpečenstvá pomenovať, hovoriť s dieťaťom o tom, že napísané slová môžu zraniť rovnako ako tie vyslovené. Pripomínajte im, že ohováranie, šírenie neprávd alebo šikanovanie sú rovnako závažné v online priestore ako v reálnom svete. Zároveň v záujme zachovania bezpečnosti uistite vaše dieťa, že sa na vás kedykoľvek môže obrátiť, ak by sa mu na sieti dialo niečo nepríjemné.
Používaniu sociálnych médií nie je možné zabrániť, a ani by to nebolo správne. Do našich životov priniesli veľa pozitívneho, aj keď častejšie vnímame ich riziká. Je preto potrebné k nim pristupovať s rešpektom, ale bez obáv a strachu. Otvorený dialóg s dieťaťom, vlastná orientácia v digitálnom svete a dôvera vo svoje inštinkty sú totiž viac ako akékoľvek zákazy a represie. Lebo digitálne technológie sú dobrý sluha, ale zlý pán.
Článok napísala:
Mgr. Katarína Janková