Raná starostlivosť
Vytvorenie funkčných modelov ranej starostlivosti vo vylúčených komunitách je predpokladom komplexného prístupu k dosiahnutiu inklúzie.
Formy ranej starostlivosti sa v našej organizácii vyvíjali postupne odrážajúc sociodemografický vývoj komunity, naše skúsenosti a najmä potreby rodín a detí. Prvým úspešným modelom bol pilotný projekt Predprimárneho vzdelávania pre deti vo veku od 4 – 6 rokov. Prvé zariadenie tohto typu prevádzkované na Slovensku sa zameriavalo na rozvoj kognitívneho, poznávacieho procesu a rozvoj identity u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Projekt bol ocenený v rámci Benchmarkingu IA MPSVaR v roku 2015 ako najlepšie komunitné centrum a príklad dobrej praxe v tejto oblasti
Neskôr sme sa zamerali na holistický model sprevádzania a mentoringu mladých matiek s deťmi z málo podnetného prostredia v oblasti zodpovedného rodičovstva, zdravého životného štýlu, bezporuchového fungovania rodiny, prevencie vzniku sociálno-patologických javov a prevzatia zodpovednosti za svoj sociálny status vytvorením platformy sociálneho materského klubu. Raná včasná intervencia zahŕňala mapovanie a diagnostiku správneho vývinu detí.
Zvyšovanie vzdelanostnej úrovne detí z málo podnetného prostredia, rovnaký prístup a podpora realizácie žien z marginalizovanej komunity v spoločnosti je našou dlhodobou prioritou.
V súčasnosti realizujeme projekt Rozvoj rómskych detí rovnako 2, ktorého cieľom je podpora a poskytovanie služieb ranej starostlivosti deťom vo veku 0 až 6 rokov v marginalizovaných rómskych komunitách a v prostredí generačnej chudoby ako predpoklad zvýšenia podielu týchto detí zúčastňovať sa na predprimárnom vzdelávaní prostredníctvom pôsobenia asistentiek ranej starostlivosti so znalosťou jazyka a miestnych podmienok priamo v rodine dieťaťa, v jeho prirodzenom prostredí. Našou ašpiráciou je tiež hľadanie nových techník a prístupov v práci s deťmi a ich rodičmi pri rozvíjaní rodičovských zručností a spôsobilostí a zároveň kontinuálne nadviazať na príklady dobrej praxe z predchádzajúceho projektu Rozvoj rómskych detí rovnako realizovanom v období rokov 2022 – 2023. Zníži sa tak podiel žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností, zníži sa socioekonomický vplyv na vzdelávacie výsledky žiakov a podporí sa rovný prístup vo výchove a vzdelávaní. Prispievame tak k prelomeniu generačnej reprodukcie chudoby a odstráneniu bariér prekážajúcich začleneniu detí z týchto prostredí do hlavného vzdelávacieho prúdu s premisou uľahčiť aj ich začlenenie na trh práce a do spoločnosti ako takej.
V záujme občianskej participácie, dosiahnutia rovnosti príležitostí a inklúzie tiež aktivitami projektu podporujeme uplatnenie sa žien zo znevýhodneného prostredia v spoločnosti a na trhu práce.
Projekt je financovaný Európskou úniou NextGenerationEU z prostriedkov mechanizmu Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
• zvýšenie zamestnanosti žien z MRK prostredníctvom tvorby pracovných miest pre 3 ARV,
• zvýšenie vzdelanostnej úrovne 31 detí z MRK vo veku 0 až 3 roky v okrese Prievidza
• zvýšenie schopností a skvalitnenie zručností pri výchove detí u 24 matiek navštevujúcich rodičovský klub.
„Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.“